Esther Haanschoten | Food trends 2019
foodtrends, 2019, food, trends, innovatie, productontwikkeling, eten, drinken
787
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-787,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,vertical_menu_enabled,paspartu_enabled,menu-animation-underline,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Vier foodtrends van 2019

Inmiddels twee weken in 2019 kijk ik als foodtrendwatcher samen met jullie vooruit naar wat er ons in 2019 te wachten staat op het gebied van eten en drinken. Wat gaan we eten? Hoe koken we, en waar moet ons eten aan voldoen? Lees verder en ontdek vier foodtrends van 2019.

 

1. Convenience

Gemak dient de mens en convience producten zien we zeker in het foodlandschap van aankomend jaar verder groeien.Kant-en-klare maaltijden krijgen een upgrade. Ze worden lekkerder van smaak en bevatten minder suiker en zout. Naast retailers zoals Marqt en Stach zullen ook de grote supermarkten inzetten op deze producten.Ook de populariteit van kant-en-klare maaltijdpakketten blijft verder groeien. Ze helpen ons om met gemak en snelheid een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Een mooi voorproefje hiervan zag je al afgelopen Kerst. Van appeltaart-pakketten tot soeppakketten, het was er allemaal. In New York en Londen gaan ze al een stapje verder met kant-en-klare borrelpakketten. Handig verpakt zodat je deze mee kan nemen naar een feestje of picknick.

 

Ook lunch en ontbijt worden in 2019 weer vaker buiten de deur gekocht. Denk aan warme gerechten ‘on the go’ bijvoorbeeld Jianbing. Dit zijn hartige Chinese pannenkoeken gevuld met ei, bosui, hoisinsaus en eventueel wat vlees. In New York en Londen zijn ze al reuze populair en ook Nederland heeft inmiddels een locatie waar je dit typische Chinese streetfood kan kopen.

 

 

2. Smakelijk gezond

Gezond eten met veel kleur en vooral veel smaak. In de grote steden zoals Londen en New-York zie je dit al een tijdje met concepten zoals POD en EAT. In Utrecht opende afgelopen jaar Pret a Manger haar eerste vestiging. Een mooie stap naar gezond, vers en lekker eten ‘on the go’. En wat dacht je van groente en fruitdressings gepresenteerd in het koelschap direct naast de sla en spinazie? Bij Traders Joe in New York laten ze zien hoe het kan. Veel kleur, vele smaken en een mooie aanvulling op een gezonde salade.

 

En de sporters onder ons kunnen dit jaar hun geluk niet op. Producenten en leveranciers ontwikkelen massaal producten met extra proteïnen. Denk aan yoghurt of zuiveldrankjes. Bij Marks and Spencers in Londen vind je zelfs een heel schap met proteïnerijke producten.

 

3. Vleesvervangers

Volgens het Voedingscentrum probeert de helft van de Nederlanders minder vlees te eten. We zien ook dat producenten van vleesvervangers veel nieuwe producten op de markt brengen en dit zal het aankomend jaar verder groeien.  Naast de inmiddels bekende producten van de Vegetarische Slager zien we ook steeds meer variatie in groenteburgers gemaakt van linzen, zeewier, champignon of zoete aardappel. Op de Sial in Parijs lanceerde men zelfs gerookte zalm gemaakt van algen. Volledig plantaardig dus, maar wel met de structuur, geur en smaak van echte zalm.

 

Jackfruit cakes
4. Smaken uit het Midden-Oosten

O.a. chef en kookboekenschrijver Ottolenghi heeft er voor gezorgd dat de smaken uit het Midden-Oosten de afgelopen jaren steeds populairder zijn geworden in ons land. Daarnaast reizen we met z’n allen vaker waardoor we kennis maken met nieuwe en onbekende smaken. Waar de afgelopen jaren hummus een bekend en populair ingrediënt is geworden kunnen we aankomend jaar nog veel meer verwachten uit deze veelzijdige keuken. Denk aan bijvoorbeeld tahin, een sesampasta waar gerechten en dressings mee op smaak worden gebracht. Dezelfde tahin wordt ook gebruikt om hummus mee te maken, maar ook desserts en softijs.

 

Ook groenten spelen een belangrijke rol in deze keuken. Zo zie je wereldwijd in grote steden food-concepten met gerechten uit het Midden-Oosten als paddenstoelen uit de grond schieten. Een mooi voorbeeld is Miznon, met o.a. een locatie in de bekende Chelsea market in New York City.

 

Halva

Date

14 januari 2019

Category

Trendtour