Esther Haanschoten | De foodtrends van 2018 | Esther Haanschoten Food trendwatcher
De foodtrends van 2018 zijn volgens food trendwatcher Esther Haanschoten o.a. comfort food. We willen comfort food en snacks, maar dan wel met veel smaak en structuur.
400
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-400,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,vertical_menu_enabled,paspartu_enabled,menu-animation-underline,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

De 6 foodtrends van 2018

De foodtrends van 2018. Breekt zeewier definitief door? Gaan we met z’n allen aan de matcha thee, en hoe belangrijk zijn indie brands? Is brood nog steeds de boosdoener, of mogen we weer aan de gluten? En wat drinken we in 2018?

 

1. Duurzaamheid

De weg van duurzaamheid zijn we nu echt ingeslagen. Was het eerst nog een mooie marketingtool, nu kan je er simpelweg niet meer omheen. Verpakkingen worden duurzamer, en het schap van vleesvervangers in de supermarkt breidt fors uit. De populairiteit van De Vegetarische Slager laat zien dat we steeds bewuster omgaan met het eten van vlees. Ook de rijen bij de Butchers Daughter, een vegan restaurant in New York, liegen er niet om. En in Engeland is er zelfs een ‘meatless raw bleeding burger’ met bloed van bietensap. Wil je niet zelf koken maar wel gezond eten? Dan zijn er in Engeland de kant-en-klare maaltijden met 100% groenten van producent ‘All Plants’.

 

 

2. Gezonde keuzes tailor-made

We blijven met z’n allen flink op onze gezondheid letten. Van gluten- en lactosevrij naar veganistisch. En van ‘high protein’ naar een maaltijd met maximaal 350 calorieën. In Londen zie je een aantal mooie concepten die hier goed op inspelen, zoals POD. Ook zal zeewier dit jaar meer op ons bord te vinden zijn. Wat denk je van wraps gemaakt van 50% zeewier, of brood waarin deze eiwit en ijzerrijke algen zijn verwerkt? Beide gemaakt door producent Seamore.

 

3. Comfort food

De magere jaren zijn voorbij. Tijd om te genieten. We willen comfort food en snacks, maar dan wel met veel smaak en structuur. Zoals de burgers van de New Yorkse keten Shake Shack. Geserveerd met een goed glas wijn, want dat kan daar ook. Op festivals eten we vegan taco’s of BBQ vlees van een beest dat een goed leven heeft gehad. Daarnaast snoepen we van dumplings, en slurpen we ramen bij een van de vele ramenshops die als paddenstoelen uit de grond schieten. Ook gaan we groenten nog meer leren waarderen door nieuwe combinaties, smaken en structuren.

 

 

4. Instafood

En al dat eten moet natuurlijk worden gedeeld. Restaurants spelen in op deze trend door hun borden ‘instagrammable’ op te maken. Waar in 2017 ijsjes met suikerspin en Oreo’s Instagram domineerde, wordt dat in 2018 misschien wel de cheeseburger springroll. Bij Ichibuns in Londen gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Bekende smaken, maar dan anders.

 

5. Vin naturel

Van al dat eten krijgen we flinke dorst. En dan bestellen we een glas of fles natuurwijn. In Amsterdamse restaurants zoals Bar Centraal schenken ze het al. Maar ook Le Botaniste, een natuurwijnbar met vestigingen in Gent en New York, heeft een ruim assortiment. Meer weten over natuurwijn? Lees dan mijn artikel via deze link. Liever geen alcohol? Gefermenteerde dranken zoals kombucha zullen doorgaan met hun opmars naar de koelkasten van de consument.

 

6. Supermarkt 2.0

De manier waarop wij boodschappen doen gaat veranderen. FICO Eataly world laat zien hoe. Honderdduizend vierkante meter met prachtig uitgestalde producten. Daarnaast zijn er diverse restaurants en meerdere informatiecentra. Hier leer je over de achtergrond en herkomst van het product. Vanwege de grote hoeveelheid vierkante meters, kan en mag je fietsend je boodschappen doen. Meer gekocht dan je meenemen kan? Via de aanwezige postservice kan je producten direct laten verzenden.

 

Tegelijkertijd zien we een bedreiging ontstaan voor het huidige retail landschap. Blockchain technologie maakt het mogelijk om de retailer als schakel uit de keten te halen. Consumenten kunnen daardoor rechtstreeks inkopen bij de producent, wat een positief effect heeft op de portemonnee.

 

 

Date

17 januari 2018

Category

Trendtour