5 januari 2018
5 januari 2018
Trendtour
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan FICO Eataly World in Bologna. De grootste vestiging van Eataly tot nu toe opende november jl. Honderdduizend vierkante meter gevuld met pasta, wijn, vlees, vis, restaurants én informatiecentra waar je meer kan leren over de totstandkoming van het product. Een waar walhalla voor de foodliefhebber. En speciaal voor ons Nederlanders zijn er fietsen mét mandje te huur waarmee je het hele terrein kan verkennen.
De kracht van Eataly is dat je veel van de producten eerst kan proeven in een van de restaurants of barretjes voordat je ze koopt. Daarnaast zijn ze ijzersterk in hun communicatie. Het personeel weet waar ze over praat en heeft oprechte interesse in het product wat ze verkopen. Daarmee is het geen truc of toneelstukje, wat je in Nederland nog wel eens ziet. Het is voor het eerst dat Eataly uitgebreid gebruik heeft gemaakt van video. Zo kan je bijvoorbeeld het hele maak proces van Parmiagianno reggiano volgen via twee schermen; op het eerste scherm zie je de kaasmaker aan het werk. De ander zoomt in op het product en hoe de structuur tijdens het maakproces verandert. Erg leuk!
Eten, beleven, delen en creëren. Het kan bij Eataly allemaal. Is het sfeervol? Nee. Maar dat is met 100.000 vierkante meter ook wat lastig. Is het vernieuwend? Zeker. Het is de eerste ‘supermarkt’ waar je echt een dagje uit gaat en waar je de hele dag door geëntertaind kan worden d.m.v. workshops, video’s, lekker eten en nog meer eten.