Esther Haanschoten | Vier foodtrends uit Parijs
Afgelopen week bezocht ik de Omnivore food beurs in Parijs. Op dit event krijgen jonge chefs een podium om nieuwe gerechten en ideeën te presenteren en onderbouwen. Daarnaast ging ik ook in de straten van Parijs op zoek naar nieuwe foodtrends en inspiratie. Wat viel op, wat is er nieuw en welke trend krijgt steeds meer aandacht?
689
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-689,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,vertical_menu_enabled,paspartu_enabled,menu-animation-underline,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Vier foodtrends uit Parijs

De afgelopen dagen was ik in Parijs om onder andere de foodbeurs ‘Omnivore‘ te bezoeken. Op dit event krijgen jonge chefs een podium om nieuwe gerechten en ideeën te presenteren en onderbouwen. Ook waren er leveranciers, zowel grote als kleine namen, die bekende en minder bekende producten onder de aandacht brachten. Naast het bezoek aan de beurs, ging ik ook in de straten van Parijs op zoek naar nieuwe foodtrends en inspiratie. Wat viel op, wat is er nieuw en welke trend krijgt steeds meer aandacht? Hieronder een compilatie.

 

1. Charcoal latte

De latte is tegenwoordig razend populair. Was de soy latte een paar jaar terug nog vrij experimenteel, nu zien we dat er naast het gebruik van plantaardige melk, steeds meer kruiden en specerijen worden toegevoegd. Thee en koffie komen hiermee steeds dichter bij elkaar te liggen. Waar trendsetters in grote steden al een tijdje aan een matcha of kurkuma latte sippen, staan andere varianten in de startblokken om door te breken. Zo probeerde ik bij ‘Wild & The Moon‘ een charcoal latte gemaakt van amandel- en kokosmelk, vanille, esdoornsiroop, rijstzemelen en houtskool. De kool zou giftige stoffen uit je lichaam absorberen. Of dit het ook werkelijk doet is de vraag, maar Wild & The Moon speelt met dit soort dranken handig in op de toenemende gezondheidstrend.

 

Charcoal latte

2. Floral packaging

Floral packaging is hot. Of het nou om rietsuiker, chips of een likeur gaat, allemaal worden ze verpakt in een bloemrijke print.

 

3. Verantwoord snacken

Bij de trends van 2018 werd het al genoemd. Comfort food en snacken maken een comeback. Maar dan wel verantwoord, lekker en met smaak. Deze ijsjes van Terre adélice zijn gemaakt met puree van vers fruit en volledig biologisch. Het ijs is zowel in grote als kleine verpakking te verkrijgen. Verantwoord snacken dus.
IJs

 4. Gezond koken

Wel of geen gluten, paleo, vegetarisch of veganistisch? Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel stromingen. Op de kookboekenafdeling van Printemps Hausmann vind je een grote hoeveelheid kookboeken die inspelen op de ‘health’ trend. Je ziet dat gezond eten en/of gezond leven steeds verder wordt onderverdeeld in niches. Iedere groep heeft zijn eigen dieetwensen en behoeftes. En dus kan er een yoga kookboek bestaan naast een kookboek met glutenvrije recepten of een paleo dieet.

 

Kookboeken

 

Wil je meer weten over de laatste foodtrends en concepten? Neem dan contact met mij op.

Date

8 maart 2018

Category

Trendtour